Cottenwood & guttetur til LA!

storm 12 °C

Hei!

Vi reiste fra San Fransisco opp til Cottenwood for å besøke slektningene mine. Det var et ganske øde sted, men veldig fint :) Det var godt å komme seg ut av storbyen og trekke inn litt frisk luft!Marty hentet oss på busstoppen i Red Bluff ( et annet øde sted ) og tok oss med til hjemmet deresi Cottenwood. Vi fikk et stort soverom og eget bad for oss selv i det koselige huset dems :)
De tok oss med til forskjellige steder for å se litt av området de bodde i. Steder som familien min hadde vært på før :) Ellers slappet vi bare av i 4 dager. Det var såå godt med hjemmelaget mat og et stort hus igjen :) Jeg følte meg ganske hjemme siden det var bilder av familien overalt i stua :) Det ble en deilig liten "ferie" i ferien!

De kjørte oss ned til San Fransisco igjen og der møttegutta boys, tre venner av Roar. Alltid koselig å se kjente ansikt på tur :) Vi fikk prøvd litt uteliv i SF før vi vendte snuta nedover mot LA. Enda en roadtrip! :) Vi stoppet i Santa Barbara, det virket som et veldig fint sted :) Spiste en bedre lunsj på pieren og kjørte litt rundt i byen. Virket som en ikke så alt for stor by med mye morsomt å gjøre :) ( Vet om ei som kommer til å få noen bra måneder der ;) )
Vi valgte å fortsette ned til LA før det ble mørkt, og heldigvis gjorde vi det, for et par timer senere var det storm og stengte veiere i SB. Vi la oss inn på et hotell i Hollywood blvd. Ikke så langt unna Walk Of Fame. Etter en laaaang biltur med 4 livlige gutter var vi (jeg) litt slitene. Men vi kom oss ut for å spise litt middag og for å se walk of fame. Walk of fame var ikke så mye å skryte av. Var som hvem som helst gate bare med noen stjerner med kjente navn inni på asfalten. Det er jo selvfølgelig morsomt å ha sett, men det er ikke noe man mååå få med seg. Vi spiste en liten biff også ble det litt ølkos på motellet :) Dagen etter regnet det enda mer så vi kjørte rundt i stedet for å gå. Vi så Santa Monica beach, som sikkert hadde sett tusen ganger mer innbydene ut i solskinn enn i regnvær. Vi fikk med oss Venice beach, Beverly Hills og Hollywood skiltet som vi så på vei inn i byen. Det så ut som det var en del fine hus i Beverly Hills og en del digge beachhouse langs Santa Monica. Men bortsett fra det tror jeg ingen av oss synes LA var så fryktelig spektakulært. Men morsomt var det :)

Bjørnar, Eivind og Aleks fortsatte gutteturen mot Las Vegas mens vi er klare for Fiji :) Etter en uke i grått vær og regn blir det godt med sol og varme igjen :) Vi skal være med med på en øyhopping tur på Fiji, så håper det blir morsomt :) Har høye forventninger til Fiji så håper det er like fint som det høres ut som!

Roar&Hanne

Skrevet av Hanne L.E 14:50 Kommentarer (2)

Salt Lake City, Las Vegas & San Fransisco!

Roadtrip :)

overcast 18 °C

Hoollah

Vi tok fly fra NYC til Salt Lake City hvor vi ble tatt i mot med åpne armer av Taylor (ei venninne) og hennes familie. Vi fikk sett lite av Salt Lake siden vi ikke kom frem før kvelden, men litt sightseeing ble det! Det virket som en stille og rolig by med mange fine fjell rundt. Sikkert en flott by å reise til hvis man er keen på litt skilife! Vi sov i huset til Taylor som var et sinnsykt fint hus, det eneste som ikke var sååå sinnsykt fint var at det var en løs slange inne i huset! Broren til Taylor hadde to små slanger til kjeledyr og da han skulle vise frem den ene forklarte han at den andre var forsvunnet for et par uker siden og var sikkert død et eller annet sted i huset. Som den "slangeelskeren" som jeg er sov jeg ikke så veldig godt den natta... Men huset var nice :)

Dagen etter stod vi tidlig opp, vi var nemlig klare for roartrip til Vegas! Søsteren til Taylor, Montana, kjørte. Hun skulle uansett til San Fransisco men hadde bestemt seg for å vise oss Vegas før vi kjørte til California. Det var ikke stort mer enn the grand canyon å se på veien... Etter 6 timer var vi fremme, og vi flyttet inn i huset til tanta til Taylor. De hadde også et fint hus med mye plass :) Dena (tanta til Taylor) lagde både frokost og middag til oss, og en kveld tok hun med oss for å spise. Vi spiste på en restaurant som kalles "Dicks", hvor opplegget er at servitørene skal være så frekke som mulig (?) og lage hatter til deg med fornærmelser på. Det var ganske morsomt :) Show ble det også, hehe... Vegas!
Vi fikk to kvelder ute på "the strip" men det ble ikke så mye gambling, i hvertfall ikke noen store gevinster! Men det var morsomt å se byen. Sykt mye lys, supersize hotels, luksus og glam overalt! :)

Så etter to dager med Native American culture, (familien til Taylor er native americans og veldig stolte av det, så det ble en del nye kunnskaper om kulturen deres) satt vi oss i bilen igjen, denne gang på vei til San Fransiso, California! Ikke så mye å se på veien gjennom Nevada og oppover California heller. Men roadtrips skaper alltid god stemning, så morsomt var det :) Vi kom fram til SF på kvelden og la oss inn på et Motell i byen.
Taylor var sammen med oss to dager til, hun viste oss mange kule steder i byen. Vi så Golden Gate Park, hvor det var en hippiefestival eller noe, vi var på Japaneese tee garden, et koselig lite sted :) Vi var på Fishermans Wharf og spiste krabber, og et annet sted å spise sushi :) M-m-m! Union Square var nice, mye bra shopping! :)

Taylor og søsteren reiste tilbake til SLC og Roar og jeg bestemte oss for å bli et par dager til i SF. Vi måtte få med oss Alcatraz, Golden Gate Bridge og litt vandring rundt omkring i byen... og ikke minst en NBA match i Oakland! Vi så Golden state warriors, fra San Fransisco/Oakland mot Clevland Cavaliers på Oracle Arena! Det var en spennende kamp og underholdene show :) Veldig morsomt, anbefales til alle!

Vi er veldig fornøyd med turen over til vestkysten, og oppholdet i San Fransisco har vært helt topp! Imorgen reiser vi til Cottenwood for å besøke noen slektninger, før vi drar til LA for sightseeing og flyet til Fiji :) Ikveld blir det Buds og takeout!

Love from backpackersa i SF!

Skrevet av Hanne L.E 20:31 Arkivert i USA Kommentarer (4)

Happy New Year!

Nicaragua, Guatemala and New York City!

semi-overcast -2 °C

Godt nyttaar!

Da var det paa tide med et nytt reisebrev... Jeg har ikke faatt skrevet paa en stund pga hektisk reising og besok :) Sist jeg skrev var lillejulaften da vi befant oss i Granada, Nicaragua.

Julaften ble lite hoytidelig. Vi fikk delt ut litt julegaver til gatebarna i Granada, og paa kvelden spiste GAP gruppa paa en koselig restaurant. Julemiddagen i aar ble noe svinestek i eplesaus med diverse tilbehor. Godt, men langt i fra norsk ribbe! Etter middagen skulle vi gaa til kirken for aa se en midnattsmesse, men vi kom for sent. Saa hele gjengen endte opp paa en pub ovenfor hotellet hvor det ble pokerspill og ol. Saa det ble en litt annen julefeiring enn vi er vant til, men i 40 varmegrader og sommerklaer faar man lite julefolelse uansett. Koselig var det :)

1.juledag reiste vi videre til Leon. Det er en mindre by litt lenger nord i Nicaragua. Vi fikk saa vidt kommet innenfor hotellet for vi slang fra oss sekkene og ble med paa en vulkantur. Vi skulle gaa opp paa toppen av vulkanen (en aktiv vulkan) og kjore "sandboard" ned igjen. Vi gikk en time for vi naadde toppen av vulkanen og det var mildt sagt sykt varmt i 40 varme grader, stekende sol og et sandboard paa ryggen. Men det gikk, og utsikten var utrolig! Nedturen gikk noe fortere da vi brukte 5 minutter paa aa kjore ned med sanboardet ;) Da vi kom tilbake til hotellet hadde vaar kjaere guide laget mat og drinker til oss, sikkert etter erfaring om at en time i den varmen, paa vei opp en vulkan kan ta paa!

2.juledag var vi klare for en dag paa stranda! 6 av oss reiste sammen med Jubal (guiden) ut paa en oy hvor det laa en laaaaaang strand som man absolutt ikke kunne se ende paa. Det var kun ett hotell paa hele stranda. Det var relativt nytt og veldig lite. Det var paradis! Vannet var varmt og herlig, vi fikk en hel dag med sol og bading, mmm:) Vi fikk med oss en nydelig solnedgang for vi reiste tilbake til Leon. Det var en fantastisk deilig dag, og det var godt aa se at det finnes steder som ikke turister har oppdaget enda :)
Det ble en vellykket avslutningsmiddag for Roar og meg, og det var trist aa ta farvel med gruppa neste dag. Men vi hadde mye aa glede oss til da vi satt oss paa flyet til Guatemala!

3.juledag landet vi tidlig i Guatemala City. Vi tok en taxi til en annen by, Antigua. Antigua minnet oss egentlig litt om Peru. Litt inka kultur og omringet av fjell og vulkaner. Vi rakk ikke aa gjore saa mye spennende i Antigua siden vi bare var der et dogn, men vi fikk sett litt av byen. Veldig gammeldags stil og mange turister, vi var ganske glade for at vi valgte aa feire nyttaar i New York i stedet.

4.juledag reiste vi tidlig tilbake til flyplassen og satt etterhvert paa vei til New Yorketter en liten mellomlanding i El Salvador. Vi var veldig klare for New York, besok, norske forsyninger, luksus gotell for 5 netter og tomming av sekkene! Endelig landet vi og det forste vi la merke til var selvfolgelig kulda! Kuldesjokk til tusen da vi gikk ut fra flyplassen etter 2 maaneder i varmen. Men vi kom oss inn paa Millenium Hilton Hotel, rett ved ground zero med utsikt over hele downtown New York, og var svaert fornoyde med omgivelsene :)

Forste dag paa Manhatten dro vi rett til Macy's for aa kjope oss litt varme klaer, saa var vi klare for aa se byen i kulda! Vi ventet spent paa besok og omsider sjekket det inn tre slitene (dog blide) nordmenn et par etasjer nedenfor oss :) Martin, Hanne og Anders var kommet fram etter en 24 timers lang tur fra Norge. De pakket opp pakker etter pakker, sjokolader etter sjokolader og to medistermiddager med ertestuing!! :) Det ble som en liten julaften inne paa junior suiten :) Det var veldig koselig aa se kjente ansikt igjen :)

Vi fikk mye ut av de 5 dagene i New York. Vi var oppe i Empire state building og saa hvordan hele byen skrudde paa alle lysene da sola gikk ned. Vi saa Central Park og Rockefellercenter, vi SAA frihetsgudinnen, Time Square og de fleste andre kjente stedene paa Manhatten. Vi folte oss ikke som backpackere da vi kjorte limosin paa nyttaarsaften og gikk gjennom sperringene paa Time Square. Vi var saa heldige aa ha en reservasjon til en restaurant som laa forbi omraadet som var sperret, saa vi fikk gaa gjennom gatene med folge av NYPD. Det var ganske VIP style! Det ble en veldig hyggelig middag med mange fine taler (?) og godt humor :) Og etter litt Sambuca var det ikke lenger like kaldt aa gaa ut i finstasen da klokka ble tolv. Vi telte ned (eller jeg telte ned) i kor med folkemengden som stod paa Time Square, en gate unna oss, og vi fikk sett konfettien falle da klokka slo tolv :) Vi fikk sagt happy new year til alle og resten av kvelden ble veldig vellykket!
Vi fikk ogsaa med oss et broadway show, Mary Poppins :) Det var sinnsykt imponerende og enda bedre ble det da froken Bjerkestuen og jeg fikk sitte paa balkongen! Enda litt mer VIP style :) Etter showet spiste vi en herlig middag som avslutning av de 5 dagene med besok i New York. Tusen takk til Ostby gutta og Hanne for en flott feiring av det nye aaret og 5 koselig dager sammen med dere :)

Plutselig var den lille luksus ferien vaar over, men vi valgte aa bli to netter til paa et annet hotell i New York. Vi fikk dratt paa frihetsgudinnen, sett Avatar 3D paa kino og planlagt videre reise. Imorgen tidlig reiser vi til Salt Lake City hvor vi skal bo hos ei venninne av meg ( Taylor) og ta en roadtrip til Vegas! Tror det blir en morsom tur :)

Soooo, haaper alle hadde en fin nyttaarsfeiring, selvom den beste var paa Manhatten! :)

Roar&Hanne

Skrevet av Hanne L.E 19:32 Arkivert i USA Kommentarer (4)

Resten av Costa Rica, Nicaragua, Isla de Ometepe & Granada

Feliz Navidad Amigos!

God Jul :)

Nå er vi kommet til Nicaragua og befinner oss i den nest største byen her i landet, Granada. De siste dagene har vært helt utrolige!

Vi fortsatte i La Fortuna, Arenal, Costa Rica, med å leie oss sykler og vi brukte en hel dag på å se den lille byen og slikke sol. Det var et kjempeflott sted! En stor vulkan og fine elver som det gikk ann å bade i :) Vi avsluttet dagen med en god middag på Lava Lounge, og etter et par drinker dro hele gruppa ut på et diskotek. Det ble en livlig kveld :)
Dagen etter reiste vi til Monteverde. Det er en liten fjellby øst for Arenal. Vi bodde på et koselig hotell, Don Taco, hvor vi hadde utsikt over hele byen. Vi besøkte en kaffefarm (La Tranchero) hvor vi fikk se hvordan de produserte kaffe og mye annet, som bananer, ananas og sukkerplanter. Det var mange gode smaksprøver og en lærerrik opplevelse :)
Dag nr. 2 meldte vi oss på exstremo Canopy tours. Canopy er forskjellige vaiere som er festet fra tre til tre inne i jungelen, og de var opptil 1 km lange og over 60 meter høye! Det var ekstremt morsomt! Vi fikk også prøve Tarzan Swing, og det var nesten som å hoppe i strikk, frittfall et par meter før man slang seg fram og tilbake :) Vi prøvde også Superman hvor vi var festet med ryggen i vaieren, det var nesten som å fly! Det var Roar, jeg, Deb og Roger som dro. Dvs. oss og de to eldste i gruppa, 50 og 63 år! To tøffinger :)
Dagen etter skulle vi krysse grensen til Nicaragua. To dager før jul var det ikke bare, bare! Vi kjørte van fra Monteverde og nesten helt fram til grensa. Der møtte vi kilometer på kilometer med store trailerer som stod i kø, og vi måtte til slutt lempe av bagasjen fra vanen, feste på oss sekkene og gå et par kilometer i regnværet for å komme oss til grensen. Da vi kom fram var det enda en kilometer lang kø med mennesker som skulle hjem til jul! Jubal (guiden vår) fikset så vi slapp den lange køen så det gikk noe fortere. Det var fortsatt et evig styr med levering av pass og kryssing ved grensen. Det var stappfullt med folk overalt, totalt kaos! Omsider kom vi oss inn i Nicaragua og hoppet inn i en taxi. Deretter tok vi en ferje over til Isla de Ometepe. Det er en nydelig liten øy med vulkaner, ferskvannsjø og naturlige kilder :) Vi bodde på et beachfront hotel i små hytter, og koste oss på stranda, helt herlig var det :) Roar og jeg våknet opp klokken 5 om morningen og gikk ned på stranda for å se på soloppgangen. Det var absolutt helt nydelig! Da vi skulle gå opp for å vente på frokosten la vi merke til en ape, deretter så vi oss rundt og så kanskje 50 aper hoppende rundt i trærene rett over hytta vår :) En fyr som jobbet på hotellet kom med en kasse bananer som vi fikk mate dem med. De var ganske redde i førsten, men fristelsen ble for stor :) Det var kjempe kos å mate de, de var så søte!
Resten av dagen lå vi på stranda og jeg ble med jentene ( ei jente fra Canada, ei fra Australia og ei eldre dame også fra Canada) og guiden vår til de naturlige kildene på ettermiddagen. Det var laget et stort basseng med naturlig vann som kom fra en elv, med små fossefall rundt. det var krystalklart og god temperatur :) Herlig å bade i! Jeg fikk mitt første møte med en slange på tilbakeveien, heldigvis var den død!!
På kvelden ble det en stor felles middag etterfulgt med et stort bål på stranda for kveldskos :) Otto (fra Sverige) Merekaa (fra Australia), Roar og meg var de siste som ble igjen :) En koselig kveld :)
Idag tidlig var vi tidlig på'n igjen! Vi tok ferja over igjen og tok en lokal buss som var stappfull i to timer! Vi endte opp i Granada. Her skal vi være i to dager mens vi skal feire jul :) Byen er veldig gammel og koselig, mange fine bygninger, marked og fine kirker overalt. Julaften vår i år blir litt anderledes enn vanlig. Gruppa har bestemt seg for å gi pakker til de fattige gatebarna her i byen, så vi har kjøpt inn masse forskjellige leker som vi har pakket inn og skal levere ut imorgen. Deretter skal vi gå i kirken og spise en bedre middag på en fin tapas restaurant. Jeg tror det kan bli en flott julaften. Det er morsomt å gjøre noe anderledes et år, selvom vi savner ribbe, julestrømpa, snø askepott på TV'n og familie og venner. Vi har dere i tankene!

Ønsker alle en riktig god jul der hjemme :)

Varme hilsner fra Roar og Hanne.

Skrevet av Hanne L.E 07:14 Arkivert i Nicaragua Kommentarer (4)

So we meet again, Costa Rica

Tamarindo beach = tuanis!

PURA VIDA AMIGOS!

Vi landet i San Jose den 12. og reiste direkte til tamarindo. Litt nervøse etter å ha satt oss inn i en taxi som vi fikk for en rimlig pris av to lokale ticos, men etter 4 og en halv time var vi trygt framme :) No problemo! Vi sjekket inn på et fint hotel, Arco Iris som lå ikke så langt unna bakveien opp til skolen, for dere som har vært der ;) Veldig koselig og deilig standard! Det var som en liten bungalow, med hengekøyer og basseng utenfor.
Vi kom fram på kvelden og spiste spareribs på hotellet før vi gikk opp til Brunos (yndlingsrestauranten min) for en drink :) Etter at Roar fikk huket tak i eieren, Tony, kjente han meg igjen og husket oss alle sammen fra forrige år! Kjempe koselig å møte han igjen, og og restauranten falt straks godt i smak hos Roar også. Det er en nydelig takrestaurant med en behagelig atmosfære, med verdens beste meny, og den beste servicen man kan tenke seg! Roar og jeg ble kjent med en ny kelner, Juan Carlos, som ga oss et fast bord og den beste servicen!
Senere på kvelden gikk vi til babylon for litt party, hvor det til min store skuffelse var skumparty og noe varierende musikk, ikke helt den samme sjarmen uten reagge der, men fortsatt bra :)

Dagen etter viste jeg Roar rundt, Tamarindo er et lite sted så det tok ikke så lang tid. To herlige smoothies på Mandarina før vi gikk vi ned på stranda. Vi lå på stranda til solnedgang, det var herlig :) Stranda var fortsatt like nydelig! Ikke for mye folk, passe med bølger, grønne palmer, ren sand som man bare kan legge seg ned på etter man har badet. Det finnes ikke noe bedre enn saltvann, sand og sol :) Det tre hellige S'ene!
Middagen ble på selvfølgelig på Brunos :)

Mandag spiste vi frokost på hotellet, Granola, som er korn med frisk frukt oppi, smaker herlig! Deretter leide vi oss to skimboard og gikk ned på stranda for å leke i bølgene. Superfun! :) På ettermiddagen ble vi kjent med et amerikansk par som var naboene våres, og etter litt snakk gikk vi ut for å spise middag med de på Nibana en beachfront restaurant. Der møtte jeg noen norske EF studenter som fortalte meg hvordan skolen var. Det var ny rektor og mye forandringer. Jeg er glad vi var der da det først åpnet for det hørtes mye bedre ut enn hvordan det var nå! Det ble en koselig kveld på en av de lokale barene i Tamarindo. Tuuanis! :)

Siste dagen gikk med til mer strandliv og mer middag på Brunos, perfecto! :) Vi reiste inn til San Jose på Onsdag for å joine oss til Gap Adventure som vi skal være på tur med fram til den 28. Det var en kjempe koselig gjeng, og vi begynte første dagen med rafting i La fortuna, Arenal! Det var mucho fun in the sun! Naturen er breathtaking her i Costa Rica og elva var røff! God temperatur både i vannet og sola. Hakket bedre enn Sjoa! Vi skal være her i to dager, hvor det blant annet er en aktiv vulkan, hot springs og mye natur å se! Imorgen skal vi leie oss sykler og sykle rundt for å se den fantastiske naturen, og på kvelden skal vi til hot springs og kose oss i de varme kildene :)

Kalkun er allerede bestilt til julaften, som skal feires i Niqaragua. Vi er 8 stykker på tur og det er en herlig gjeng! Tror det blir en fantastisk juletur :)

Roar&Hanne

Skrevet av Hanne L.E 20:35 Kommentarer (6)

(Innlegg 6 - 10 av 22) « Side 1 [2] 3 4 5 »