Bomtur til Cusco

Siste dag i sør-amerika nytes på spahotell!

overcast 25 °C

Buenos noches!

Nå har vi rett og slett hvert på en bomtur til Cusco i tre-fire dager. Søndag kveld tok vi en 15 timers busstur til Cusco, en fjellby 3400 m.o.h hvor man kan være med på turer videre oppover fjellet til Machu Pichu ( Inka indianernes ruiner ) hvor det går forskjellige turer avhengig av hvor mye du vil se og hvor lang tid du vil bruke på det. Planen vår var egentlig å kanskje få se noe av det på en dagstur, men da vi kom fram Mandags kveld ble jeg syk, og bedre var det ikke da jeg våknet opp Tirsdagsmorgen. Vi hadde heldigvis tatt inn på et ganske bra "hostal" som (jeg tror) er en mellomting mellom hotel og hostel, som gjorde at det gikk ann å holde seg inne på rommet i et par dager. Pga av høyden var det vanskelig å gjøre mye da man var syk, vi ble slitne bare gi gikk opp trappa til rommet vårt, så jeg holdt meg mer eller mindre i senga helt fram til Torsdag morgen. Roar gikk små turer ut for å se litt av byen og jeg fikk også et lite glimt av den da vi hentet take-out maten vår ;) Det var en veldig hyggelig by med gamle brosteiner, gamle bygninger, masse inka-kultur, og omringet med høye fjell. Menneskene som bodde der var kledd i indianer klær, eller Inka indianer klær, dvs, enten strikkeluer (helst på gutter) eller store hatter, ull-skjørt og ull-gensere og med lange indianer fletter! Veldig morsomt å se at de faktisk gikk kledd sånn :) Det var synd vi ikke fikk gjort mer der, men er man syk så er man syk.

Roar var snill å holdt meg med selskap på rommet, han var så heldig å fant NBA-channel og vi så x antall NBA matcher på fire dager! På Torsdag formiddag satt vi oss på bussen som skulle ta oss med tilbake til Lima. 21 timers busstur! Det var veldig lite gøy med de svingete veiene ned fra fjellet og sandveier laaaangt verre en jutulveien, men vi kom oss nå igjennom det og kom til Lima i dag tidlig. Bortskjemte som vi backpackerne er så sjekket vi oss inn på et SPAhotell downtown Lima. Det var veldig deilig å komme til et stort, rent, engelsktalende, fint bad og stooor seng etter en så lang busstur pluss sykedager. Utrolig deilig!! Det går jo selvfølgelig ikke helt inn i budsjettet vårt, men noen ting må man ta seg råd til innimellom. Nå høres det kanskje ut som om vi pleier å bo på møkkete ghetto hosteller, og det pleier vi altså ikke. Alle hostellene vi har bodd på har vært fine og det er lite å klage på, men det er godt med litt ekstra da man føler seg dårlig. Roar fikk trent, tatt bad og virkelig tatt i bruk spa mulighetene (som var gratis), mens jeg nøyde meg med en laaaang dusj og litt roomservice (ikke gratis) :) Vi gikk ut for å spise middag og deretter hjem til NBA friday! jada, nå er tilogmed jeg klar for NBA LIVE snart!! Høydepunktet til Roar på tur ;) Imorgen tidlig reiser vi til Costa Rica! Gleder meg til å vise Tamarindo til Roar :)
Rart å tenke på at vi er der imorgen, jeg er spent!! Buenos noches Noruega and so long south-america! Hanne

Skrevet av Hanne L.E 21:16 Kommentarer (2)

ICA

sandboarding, wineyards and mucho fun in the sun!

Arrrrrrivaaaa!

Naa har vi veart i ICA i fire dager og det har veart helt topp! ICA er en liten by som ligger ved en oase midt i orkenen som heter Huacachina. Vi bodde paa et veldig fint hostel de tre forste nettene, rett ved oasen. Det er en veldig liten oase som det er bygd noen faa hoteller og restauranter ved og rundt ligger den store orkenen. Vi fikk prove oss paa sandboarding nedover bakkene i orkenen, det var neste som snowboard bare daarligere brett som gjorde det litt vanskligere, men veldig morsomt!! Vi kjorte ogsaa Boogie, type orkenbil, som dundret over hele orkenen og tok oss med til de bratteste bakkene. Roar var forste man som satte utfor en av de storste bakkene paa magen! Det gikk sykt fort og lite behagelig hvis man datt av og skrapet seg opp paa sanden, men alt gikk bra :) Boogie bilen var som aa kjore en karusell og den tok oss med til en av toppene hvor vi fikk sett den nydelige solnedgangen! Det var en fantastisk morsom tur :D

Vi var også på et sted som heter Paraquas, hvor vi tok en to timers båttur utover havet for å se et fantastisk fugleliv som levde blant sjøløver og pingviner! Det var som en liten gjemt dyreverden der ute. Sjøløver har de mest uvanlige sovestillingene og er usedvanlig søte!

Vi har hatt bare sol og skyfri himmel og har brukt en del timer ved det fine bassenget paa dagen. Men vi fant sandboarding saa interessant at vi leide oss det paa ettermiddagen og provde oss paa egenhaand! Det var tungt aa gaa opp bakken, men verdt det da man kjorte nedover igjen :)

Vi provde oss paa litt vinsmaking andre dagen da vi besokte to vingaarder hvor de produserte baade hvitvin, rodvin og den velkjente pisco. Det var morsomt aa se hvordan de brukte aa gjore det, men for 15 aar siden begynte de aa bruke maskiner. Den ene vingaarden var kjempe stor og veldig fin, og smaken av den gode vinen gjorde det enda finere :) Jeg fikk provd meg paa litt lokal dans, som de pleide aa gjore mens du traakket paa druene, og vi fikk smake paa sjokolade som ogsaa ble produsert her i ICA. MMM! :)

Ellers har vi sett oss litt om i byen og i gaar bodde vi paa et annet hostell siden det andre ble fullt av bikerboys som skulle kjore noe orken-lop! Vi motte plutselig igjen tre briter som vi ble kjent med i Lima og i gaar kveld ble det en aldri saa liten fiesta paa hostellet sammen med en morsom gjeng :) Roar og jeg vant en runde med biljard og fikk to velfortjente pisco sour fra det tapende lag! ;) Litt slitsomt var det aa staa opp tidlig for aa sjekke ut idag, og naa sitter vi aa venter paa en buss som skal ta oss med til Cusco! Det er byen som ligger rett ved machu pichu, saa faar vi se om vi faar sett noen inka ruiner. Det er visst mye rart aa gjore i Cusco, fjellklatring, sykling, varme kilder, rafting osv. Gleder oss!

Peru er aboslutt aa anbefale til alle som skal innom sor-amerika. Masse aa gjore og se her! Utrolig flott land :)

Roar&Hanne

Skrevet av Hanne L.E 11:35 Kommentarer (4)

Peru

Lima City!

Buenos Dias!

Naa har vi veart i Peru i 4 dager, saa langt bare i Lima, som er hovedstaten. Vi bor paa et veldig koselig hostell som faktisk er et stort gammelt hus. Alle som jobber her har veart veldig hjelpsomme og rommet er stort og hjemmekoselig! Det ligger midt i sentrum av Miraflores, som er en bydel i Lima. Jeg tror det er den "fineste" delen av byen. Det meste av restauranter, butikker, supermarcados og kinoer ligger her.

Vi brukte en hel dag paa aa gaa Lima rundt, ikke bokstavelig talt, men det virket hvertfall saann. Fikk sett en del av byen, er ikke saa mye aa se paa, er en del museum og parker, men ikke noe veldig storslagent. Vi gikk innom et marked og fant mye morsomt, fikk provd INKA-KOLA som er den beromte brusen fra Peru, og den var veldig god! Blir vanskelig aa faa tak i den senere i livet, saa faar nyte den mens vi er her, mm! Vi har ogsaa provd noe lokal mat og litt fisk :) Og ikke minst den beromte drinken, Pisco Sour ;)

Stemningen og folka gjor byen veldig trivelig :) Og som sagt ligger alt man trenger i Miraflores.
Vi gikk paa kino paa Sondag og saa en forferdelig daarlig film, 2012. IKKE til aa anbefale, men kinoen var veldig stor og det er egne kombinasjoner av drikke og snacks man kan kjope med seg, mye koseligere kinostemning enn i Norge. Paa Mandag provde vi Paragliding, det var fantastisk! Det var litt rart aa lope utfor klippen og kaste seg selv utover havet, men det var en herlig folelse! Det foltes ut som man floy over byen og havet! Det gikk veldig rolig for seg og det var ikke annet enn en deilig opplevelse :) Paa kvelden gikk vi ut for aa finne noen puber sammen med tre briter, men pubomraade viste seg og ikke veare helt det store saa det ble bare til at vi satt oss paa en lokal pub som ikke var saa mye aa skryte av. Men koselig var det!

Idag er det jo 1.desember og jeg har veart saa heldig aa faa pakkekalender av Roar! :) Kan veare noe aa gjore med at jeg fortalte at det ikke er ordentlig jul uten pakkekalenderen, blant annet, men jeg ble i allefall veldig glad! Saa kan jeg telle ned til jul, jeg ogsa! Og i dag fikk jeg biletter til folkedans-show! Gleder meg til aa se ikveld!

Imorgen reiser vi til ICA hvor vi skal paa blant annet Safari, sandboarding og mye annet morsomt :) Peru blir bare bedre og bedre!

Haaper julestemingen er bra der hjemme :)

Hanne

Skrevet av Hanne L.E 14:53 Arkivert i Peru Tagged backpacking Kommentarer (2)

Rio de Janeiro, Cabo Frio & Paraty!

Beachlife!!

Buenos dias amigos!

Nå er vi snart klare for avreise fra Brasil! Vi har fått sett en god del og er svært fornøyd med oppholdet vårt! I Rio de Janeiro var vi på Maracana fotballstadio og så en match mellom Flamengo og Goias, to lokale lag fra Brasil. Flamengo hadde overlegent med tilskuere og stadioen var fylt av 82 000 livsglade fotballelskere! Stemingen var helt sinnsykt, det var utrolig morsomt å stå sammen med så mange å heie på Flamengo med både sanger, rop og plakater :) En opplevelse som anbefales på det sterkeste hvis man er i Rio. Vi brukte en hel dag på sightseeing sammenmed en gruppe turister for å se alle de berømte stedene i Rio, som Jesus statuen, sukker toppen og de forskjellige strendene som Ipanema og Copacabana, og det er absolutt verdt å få med seg. Herlig utsikt over den flotte byen og fine strender :)

Etter tre dager i Rio dro vi videre til Cabo Frio, et sted øst for Rio. En liten havnby med utrolige strender! Vi bodde på et lite beachfront hotel, som lå helt for seg selv og 20 meter unna en nydelig hvitsandstrand med grønne bølger som vi hadde helt for oss selv, det var fantastisk deilig :) Byen var også veldig fin og koselig :) Mange små uterestauranter og butikker med alt for mye fine ting i!

Etter to dager i Cabo Frio dro vi vestover igjen, forbi Rio, til Paraty. Det er også en liten strandby med langgrunne strender hvor det var herlig å svømme :) Vi sjekket inn på et koselig lite hostell hvor vi møtte blant annet nordmenn. koselig sted :) Skal visstnok være en del øyer her og gode muligheter for dykking, men vi drøyer det til turen i costa rica...

Nå er vi klare for å ta en buss inn til Sao Paulo for så å komme oss til flyplassen og sitte å vente på flyet vårt til Peru som går imorgen tidlig! Vi skal være fire dager i Lima, hovedstaten også skal vi prøve oss på sandboarding! Gir mer updates om det senere, har fått anbefalt mange fine steder i Peru :)

Håper alt er bra back home :)

Roar&Hanne :)

Skrevet av Hanne L.E 08:17 Kommentarer (2)

Brazil

Sao Paulo

overcast 29 °C

Oy!

Da var vi ankommet Brasil, og akkurat nå befinner vi oss i Rio de Janeiro, nærmere bestemt hotel Acapulco på Copacabana beach :) Vi har akkurat kommet fram etter en 6 timers busstur fra Sau Paulo hvor vi har vært i tre dager. Sao Paulo er verdens tredje største by, og det la man godt merke til da vi sto i utsikts tårnet ( Edifico Italia ) og så utover hele byen. Skyskrapere og blokker så langt øye kunne se, man så ikke noe annet enn by. Desverre er det svært få anbefalte at attraksjoner i Sao Paulo så vi følte ikke at vi fikk sett så mye av selve byen, egentlig. Vi bodde veldig sentralt ( i finansstrøket) så vi fikk gått litt rundt omkring og fikk sett oss om. Problemet var bare det at det ikke var så mye å se. Men vi fant oss noe å ta oss til likevel :) Vi var innom et marked og så på alt mulig slags ting, vi gikk på kino en kveld, fikk sett på de store kjøpesenterne, og etter vi fikk satt oss inn i kartet fant vi fram til utsikts tårnet også! Jeg fikk også tatt manikyr på et lokalt sted og fikk super hotte negler :) Roar stod over!

Siste kvelden gikk vi på en anbefalt restaurant, det var en morsomt opplevelse! På restauranten var det "spis så mye du vil" for 40 reals (lokal valuta- 1brl= 3,4nok), og på bordet fikk vi et skilt der det enten sto "yes please" eller "no thanks". Da man snurret den opp på "yes please," så kom det kelnere (nesten løpende) med en stor kjøttbit rundt en pinne hvor de skjærte av kjøttet til oss. Det var 9 forskjellige deler av oksen vi kunne velge imellom og vi fikk et kart hvor vi så hva slags bit av oksen vi spiste. Ved siden av kunne vi forsyne oss med alt mulig slags type mat ved siden av. Alt fra sushi til pasta! Det ble en stor middag og et par øl, veldig vellykket kveld:) Inkludert i prisen var også taxi frem og tilbake fra hotellet, bra opplegg!

Nå har vi altså kommet til Rio de Janeiro og har lagt oss inn på enda et hotell. Er få hostel å velge blant i de store byen i Brasil, så da blir det hotell :) Stort bad og stor seng; herlig! Imorgen skal vi tidlig opp for å være med på en rundtur i byen for å få med oss Jesus-statuen, sukkertoppen og et par forskjellige strender. Og på Søndag skal vi på verdens største fotballstadio, Maracana, og se på to lokale lag spille match, sammen med 200 000 andre tilskuere! woho!

På Mandag reiser vi videre til Cabo Frio og deretter til et sted som heter Parati, to mindre byer, som visstnok skal være riktig så idylliske! Gleder oss allerede til det også :)

Håper alt er bra i Norge og at dere fryser rompa av dere! hoho :)

Masse klemmer fra Roar og Hanne

Skrevet av Hanne L.E 15:55 Arkivert i Brasil Tagged backpacking Kommentarer (5)

(Innlegg 11 - 15 av 22) « Side 1 2 [3] 4 5 »