Fiji!

We're on Fijitime!

Bula!

A big BULA from the great Fiji islands, ey!

Etter to fantastiske uker på Fiji faar man ikke gjort så mye annet enn å smile :) Fiji består av 322 forskjellige øyer. Hovedøya er Nadi. Vi kom til Nadi den 23. januar og fant oss et nydelig beachfront resort som vi bodde på i to dager for øyhoppingen vår begynte. Vi fikk litt tid til¨å slikke sol og bade i det klare havet. Vi ble fort enige om at det var det fineste vi noengang hadde sett :) Vi ble kjent med at Fiji var "on Fijitime" døgnet rundt, dvs de var på sin egen tid. Ikke noe hastverk :) Islandtime! Keep smiling ;)

Vi pakket sekkene vaares og motte opp paa havna; Denerau. Derfra tok vi Awesome Adventures baaten i retning mot Yasawa islands. Vi begynte nord og hadde to dager paa de fleste oyene. Det var Coral View, Korovu, Waia lailai og Bounty islands! Den ene finere enn den andre :) Det var som aa se et postkort hvor enn man la oynene, hvite strender, krystallklart vann, hengekøyer og kokospalmer! Fikk rett og slett ikke blitt bedre :) Hver øy hadde et resort, noen var eid av villagene (hvis øya hadde en). Noen av øyene var små, så små at man kunne gå rundt dem på under fem minutter. Andre litt større med klipper o.l. Vi fikk hjemmelaget Fijian mat til lunsj og middag. Mye godt :) God underholdning var det også, med både flammedansere, Bula Boys og gitarspilling på kveldene :) God stemning!

Første snorkle turen ble noe mislykket da jeg i full panikk dro Roar ned mot korallene så han kuttet seg opp på fingerne og meg selv på foten. 5 minutter etter vi hadde gått ut i vannet måtte vi opp for å rense såret. Det var vel det eneste vi hadde fått beskjed om, å IKKE ta på korallene eller noe annet som vi ikke visste for sikkert hva var. Men heldigvis var det ingen fare. Vi kom oss unna med et lite plaster på såret! Grunnen til at jeg fikk panikk var fordi det andre vi hadde fåttt høre før vi gikk uti var at vi måtte passe oss for den svarte og hvite slangen. Verdens giftigste slange! Jeg synes jeg skimte noe som lignet og dermed fikk jeg litt panikk. Hehe... Jada, morsomt ble det!

Etter et par ganger til med snorkling våget vi oss lenger og lenger ut. Det var masse å se! Fisker og sjøstjerner i forskjellige farger :)
Til vår store overraskelse var det fler norske på Fiji :) Vi møtte et norsk par, Stian og Audi. De hadde noe bedre kunnskap til sjølivet enn oss og viste oss forskjellige ting da vi snorklet. Vi dro også ut på en aldri så liten fisketur sammen :) Hehe... Men med Roar og min sin "fiskelykke" gikk det heller dårlig. Ingen fisk :( Tror vi dro Audi og Stian ned sammen med oss, desverre. Men det er ikke hver dag man sitter i en trebåt utenfor en liten øy på Fiji og fisker, så det var en opplevelse, det og ;)
Siste dag på øyhopping ble avluttet med en hel dag på en seilbåt. SEASPRAY, også kalt Boozecruise! All mat, drikke (av all slags man måtte ønske) gratis snorkleutstyr og en hel del fun in the sun! :) Seilbåten tok oss med til en ubebodd liten øy hvor fikk hoppe ned i det turkiset vannet og snorkle bort til øya. Etter et par dager med snorkling var panikken borte, jeg fikk nemlig øye på den svarte og hvite slangen, kun noen metere bortenfor meg. Den bevegde seg faktisk ganske fint og rolig. Jeg fikk vann i snorkelen da jeg prøvde å få Roar til å snu seg. Han var nemlig opptatt med sin egen hippiefisk. (som vi selv har navngitt pga av alle fargene) Så den opplevelsen fikk jeg helt for meg selv :) Vi prøvde faktisk å finne den igjen, men uten hell. Vi så begge hai, type whitetip. Ganske liten men fortsatt morsomt å se.
Etter mye snorkling, stuping og moro fikk vi lunsj ombord. Beste lunsjen på lenge! Grillet fisk, kyllingspyd og masse annet godt, mmm! Fiji Gold (lokale ølen) er heller ikke til å mislike i varmen! Etter lunsj dro på å besøkte en village for å se hvordan de bodde. Det er selvfølgelig veldig anderledes levekår, men det virket organisert med både skole og små arbeidsplasser. Nydelige barn og veldig hyggelige mennesker :)
Litt mer bading og gratis drinker endte Seaspray turen vellykket på havna i Denerau. Vi reiste tilbake til Club Fiji Resort og spiste middag med våre norske venner før de reiste til LA. Andre veien enn oss :)

Vi hadde en uke på Club Fiji. Vi hadde en liten strandhytte for oss selv, men utsikt mot det langflate havet bare et par meter foran oss. Vi fikk lekt oss med tråkkebåten, tatt bomba i bassenget og slappet av i hengekøyene :) Vi dro ut for å spise på Hard Rock Cafe og endte opp på Ed's bar. Der ble vi kjent med Solo. Vår venn fra Fiji :) Han var egentlig taxisjåføren våres, men han endte opp med å bli med oss resten av kvelden. Kjempe koselig fyr! Vi fikk shake'an til langt på natt og hadde en morsom kveld :) Solo var så glad for å få norske venner at vi ble invitert med på familiebursdag to dager senere. Det var litt av en opplevelse. Vi fikk møte hele familien hans, en hel bunch! De var så hyggelig mot oss. Vi fikk være med på deres tradisjonelle "Kava" sermoni, se hvordan de feiret 1 års bursdagen til en i familien, (noe som var veldig stort, på lik linje som dåp) fikk masse hjemmelaget mat og mange koselige samtaler med forskjellige folk. En veldig morsom opplevelse! God avsluttning på Fiji oppholdet vårt :)

Nå har vi reist til Brisbane. Det virker som en bra by :) Vi reiser allerede imorgen kveld til Sydney... Siden Australia er ganske dyrt blir det heller lenger tid i Thailand på slutten. Så får vi reist til rundt der også.

Well well, det ble en liten oppdatering til dere der hjemme som følger med :) Spesielt Hanne Knutsen! ;)

Skal prøve å sende hjem litt solskinn og varme!