Happy New Year!

Nicaragua, Guatemala and New York City!

semi-overcast -2 °C

Godt nyttaar!

Da var det paa tide med et nytt reisebrev... Jeg har ikke faatt skrevet paa en stund pga hektisk reising og besok :) Sist jeg skrev var lillejulaften da vi befant oss i Granada, Nicaragua.

Julaften ble lite hoytidelig. Vi fikk delt ut litt julegaver til gatebarna i Granada, og paa kvelden spiste GAP gruppa paa en koselig restaurant. Julemiddagen i aar ble noe svinestek i eplesaus med diverse tilbehor. Godt, men langt i fra norsk ribbe! Etter middagen skulle vi gaa til kirken for aa se en midnattsmesse, men vi kom for sent. Saa hele gjengen endte opp paa en pub ovenfor hotellet hvor det ble pokerspill og ol. Saa det ble en litt annen julefeiring enn vi er vant til, men i 40 varmegrader og sommerklaer faar man lite julefolelse uansett. Koselig var det :)

1.juledag reiste vi videre til Leon. Det er en mindre by litt lenger nord i Nicaragua. Vi fikk saa vidt kommet innenfor hotellet for vi slang fra oss sekkene og ble med paa en vulkantur. Vi skulle gaa opp paa toppen av vulkanen (en aktiv vulkan) og kjore "sandboard" ned igjen. Vi gikk en time for vi naadde toppen av vulkanen og det var mildt sagt sykt varmt i 40 varme grader, stekende sol og et sandboard paa ryggen. Men det gikk, og utsikten var utrolig! Nedturen gikk noe fortere da vi brukte 5 minutter paa aa kjore ned med sanboardet ;) Da vi kom tilbake til hotellet hadde vaar kjaere guide laget mat og drinker til oss, sikkert etter erfaring om at en time i den varmen, paa vei opp en vulkan kan ta paa!

2.juledag var vi klare for en dag paa stranda! 6 av oss reiste sammen med Jubal (guiden) ut paa en oy hvor det laa en laaaaaang strand som man absolutt ikke kunne se ende paa. Det var kun ett hotell paa hele stranda. Det var relativt nytt og veldig lite. Det var paradis! Vannet var varmt og herlig, vi fikk en hel dag med sol og bading, mmm:) Vi fikk med oss en nydelig solnedgang for vi reiste tilbake til Leon. Det var en fantastisk deilig dag, og det var godt aa se at det finnes steder som ikke turister har oppdaget enda :)
Det ble en vellykket avslutningsmiddag for Roar og meg, og det var trist aa ta farvel med gruppa neste dag. Men vi hadde mye aa glede oss til da vi satt oss paa flyet til Guatemala!

3.juledag landet vi tidlig i Guatemala City. Vi tok en taxi til en annen by, Antigua. Antigua minnet oss egentlig litt om Peru. Litt inka kultur og omringet av fjell og vulkaner. Vi rakk ikke aa gjore saa mye spennende i Antigua siden vi bare var der et dogn, men vi fikk sett litt av byen. Veldig gammeldags stil og mange turister, vi var ganske glade for at vi valgte aa feire nyttaar i New York i stedet.

4.juledag reiste vi tidlig tilbake til flyplassen og satt etterhvert paa vei til New Yorketter en liten mellomlanding i El Salvador. Vi var veldig klare for New York, besok, norske forsyninger, luksus gotell for 5 netter og tomming av sekkene! Endelig landet vi og det forste vi la merke til var selvfolgelig kulda! Kuldesjokk til tusen da vi gikk ut fra flyplassen etter 2 maaneder i varmen. Men vi kom oss inn paa Millenium Hilton Hotel, rett ved ground zero med utsikt over hele downtown New York, og var svaert fornoyde med omgivelsene :)

Forste dag paa Manhatten dro vi rett til Macy's for aa kjope oss litt varme klaer, saa var vi klare for aa se byen i kulda! Vi ventet spent paa besok og omsider sjekket det inn tre slitene (dog blide) nordmenn et par etasjer nedenfor oss :) Martin, Hanne og Anders var kommet fram etter en 24 timers lang tur fra Norge. De pakket opp pakker etter pakker, sjokolader etter sjokolader og to medistermiddager med ertestuing!! :) Det ble som en liten julaften inne paa junior suiten :) Det var veldig koselig aa se kjente ansikt igjen :)

Vi fikk mye ut av de 5 dagene i New York. Vi var oppe i Empire state building og saa hvordan hele byen skrudde paa alle lysene da sola gikk ned. Vi saa Central Park og Rockefellercenter, vi SAA frihetsgudinnen, Time Square og de fleste andre kjente stedene paa Manhatten. Vi folte oss ikke som backpackere da vi kjorte limosin paa nyttaarsaften og gikk gjennom sperringene paa Time Square. Vi var saa heldige aa ha en reservasjon til en restaurant som laa forbi omraadet som var sperret, saa vi fikk gaa gjennom gatene med folge av NYPD. Det var ganske VIP style! Det ble en veldig hyggelig middag med mange fine taler (?) og godt humor :) Og etter litt Sambuca var det ikke lenger like kaldt aa gaa ut i finstasen da klokka ble tolv. Vi telte ned (eller jeg telte ned) i kor med folkemengden som stod paa Time Square, en gate unna oss, og vi fikk sett konfettien falle da klokka slo tolv :) Vi fikk sagt happy new year til alle og resten av kvelden ble veldig vellykket!
Vi fikk ogsaa med oss et broadway show, Mary Poppins :) Det var sinnsykt imponerende og enda bedre ble det da froken Bjerkestuen og jeg fikk sitte paa balkongen! Enda litt mer VIP style :) Etter showet spiste vi en herlig middag som avslutning av de 5 dagene med besok i New York. Tusen takk til Ostby gutta og Hanne for en flott feiring av det nye aaret og 5 koselig dager sammen med dere :)

Plutselig var den lille luksus ferien vaar over, men vi valgte aa bli to netter til paa et annet hotell i New York. Vi fikk dratt paa frihetsgudinnen, sett Avatar 3D paa kino og planlagt videre reise. Imorgen tidlig reiser vi til Salt Lake City hvor vi skal bo hos ei venninne av meg ( Taylor) og ta en roadtrip til Vegas! Tror det blir en morsom tur :)

Soooo, haaper alle hadde en fin nyttaarsfeiring, selvom den beste var paa Manhatten! :)

Roar&Hanne

Skrevet av Hanne L.E 19:32 Arkivert i USA

Kommentarer

Hei skatten! Nå var det godt å høre dra dere igjen! Høres ut som dere har hatt det kjempefint i NY - likte det med følge av NYPD (husker serien?). Kjempekoselig at dere skal møte Taylor - hils så mye, men vær frsiktig med shot ;-)
Her blir det bare kaldere og kaldere, minus 25 da jeg la meg igår, litt mildere idag (- 19). Jeg rydder bort jula, leser til neste kurs i Gøteborg, mens Pappa og Farmor har reist sammen med Stine til Aix-en-Provence. Det var godt de dro sammen, for det var en hel del og ordne for å bli studieklar til mandag. Så nå er dere langt borte begge to, men bare geografisk, da. Altid til stede allikevel, vet du...
Kjør pent på vei til Vegas - god tur videre!
Klem, mamsen

fra Bels

Hei! Vi har vært litt uten nett, skjønner du... Så er et par dager siden jeg skrev det her. Er i San Fransisco nå :) Skal oppdatere ikveld sånn at jeg ikke ligger langt etter... Fikk mail av Stine, fikk nr. til Anne og Marty. Bare et par måneder til vi er hjemme igjen,nå :) Det går egentlig alt for fort! Men vi nyter hver dag :) Vi blir i San Fransisco en stund nå, før vi reiser til LA et par dager før vi skal til Fiji. Sender hjem en tykk north face jakke som du kan bruke i kulda! :) Love you!

fra Hanne L.E

Leser reisebrevet ditt for mormor nå. Hun synes det er kjempemorsomt å høre og lurer på om du har arvet reiselysten fra henne...:-)Ha det fint fortsatt! Pappa og farmor er snart i Nice og flyr hjem om et par timer. Jeg lurer på skitur. Ha det så lenge - nyt livet!

fra Bels

Godt nytt år begge to.
Leste det store nye reisebrevet fra dere,sammen med Stine på hotellet i Provence,nå er jeg hjemme og leser det en gang til,en eventyr reise dere må ha.Tar dere kontakt med Anna og Marty?
Pappa og jeg hadde en flott tur ned med Stine,for og se hvordan hun skulle bo.
Vaska og pynta opp på hybelen hennes.Da alt var klart på lørdag,skåla vi i campanie og var på et fint sted og spiste tre retters middag.Var også på Ikea og handla mye fint.Det var så koselig og være sammen,og jeg synes jeg også det var spennende og oppleve mye nytt.Vi var litt uheldig med været men-men.Palmer med snø er også fint.!!!
Håper hun vil finne noen gode venner,og at hun vil trives.Nå må jeg si som mamma,nyt livet og ha det så lenge,Gleder meg til neste brev fra dere.Stor---klem fra farmor.Glad i deg.